Chocoladefabrikant Tony’s Chocolonely staakt voorlopig de plannen voor de bouw van een eigen chocoladefabriek in Zaandam. Dat zorgt voor een nettoverlies van 4,7 miljoen euro over het gebroken boekjaar 2020-2021, meldt het bedrijf in de jaarcijfers.

In dit verlies zijn ook kosten meegenomen van de samenwerking die het bedrijf vorig jaar aanging met popartiest Pharrell Williams en de uitkering van een eenmalige bonus aan medewerkers.

In het afgelopen boekjaar steeg de wereldwijde netto-omzet van de chocoladeproducent met bijna een kwart naar 109,6 miljoen euro. In het voorgaand boekjaar lag de omzet op 88,4 miljoen euro, waarbij een kleine winst van 261.500 euro werd gemaakt.

Volgens de onderneming verdrievoudigde de omzet bijna in landen als Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland was sprake van een ruime verdubbeling. Sinds het begin van de coronapandemie kochten mensen al meer chocolade van het merk.

Het aandeel van Nederland in de totale omzet is gezakt naar 56 procent, vanwege de groei in andere markten. De Nederlandse omzet steeg in het boekjaar 2020-2021 met een half miljoen euro naar 61,7 miljoen euro.

Voor het komende jaar wil Tony's de netto omzet met 30 procent tot 35 procent laten groeien, waarbij de extra verkopen vooral uit de VS, het VK, Duitsland en België moeten komen. De bruto winstmarge moet naar 50 procent en het bedrijf wil een nettowinst overhouden van minimaal 1 procent van de omzet.

De overname van de fabriek van de Belgische chocolademaker Althaea-De Laet, waardoor Tony's ook zelf chocola kan maken, was een "belangrijke bijdrage" aan de groei, zegt de chocoladeproducent.

Ambitie voor chocoladefabriek in Zaandam blijft

De onderneming had de bouw eerder al gepauzeerd en wijzigt nu de strategie. Topman Henk Jan Beltman zegt in een toelichting dat het idee voor de fabriek zeker niet van de baan is, maar door de coronacrisis trok een investeerder zich terug. Daardoor kon de onderneming de locatie niet kopen. Ook rond het bouwen van een bezoekersattractie met achtbaan bij de fabriek bleef onzekerheid door de pandemie.

Een eigen fabriek zou nodig zijn omdat chocoladerepen van het merk steeds beter verkopen. "Het staat nog als een paal boven water dat we een fabriek nodig hebben om repen te produceren." Ook is een groter kantoor nodig. "Daar gaan we de komende jaren mee aan de slag." Daarbij hoort een fabriek in het buitenland misschien ook tot de mogelijkheden.

Zonder de eenmalige afschrijvingskosten vanwege het niet doorgaan van de fabriek was het bedrijf wel winstgevend in het afgelopen boekjaar, dat eindigde op 30 september. De miljoenen die het bedrijf had vrijgemaakt voor de fabriek stopt het nu in uitbreiding, zowel internationaal als in West-Afrika.

Zo wordt meer personeel aangenomen voor meer lokale kennis in markten waar Tony's actief is. Ook gaat het geld naar meer bewustzijn creëren over problemen in de cacao-industrie, zoals kinderarbeid. Dat is een van de speerpunten van het bedrijf.

LEES OOK: Tony’s Chocolonely werd begin 2020 op zo’n €120 miljoen gewaardeerd en topman Henk Jan Beltman op € 51 miljoen